keskiviikko 23. toukokuuta 2012

Pieni uudistus eli tähdistä luopuminen

http://office.microsoft.com
Onneksi ihminen voi luopua niistä toimintatavoista, jotka ovat jossain vaiheessa olleet ihan toimivia, mutta eivät enää palvele tarkoitustaan. Näin minulle on käynyt kirjojen pisteyttämisen kanssa.

Olen jo pidemmän aikaa miettinyt, onko pisteyttämisessä eli tähtien antamisessa enää mitään järkeä, koska annan lähes kaikille kirjoille neljä tähteä ja ainoat vaihtelut syntyvät siitä, onko tähtiä tasan neljä vai saavatko tähdet peräänsä miinuksen, plussan tai puolikkaan.

Kirjoille annetut hyvät pisteet taas johtuvat siitä, että luen yleensä ottaen vain sellaisia kirjoja, joiden tiedän miellyttävän minua (valitsen siis itse lukemani kirjat enkä saa niitä kustantajilta). Olen aika hyvin oppinut, millaisista kirjoista pidän ja jos kirja ei miellytä, niin jätän sen kesken. Keskenjääneitä kirjoja taas en yleensä arvioi.

Ainakin tällä hetkellä tämä päätös tuntuu hyvältä ja järkevältä, sillä haluan kokeilla millaista on arvioida kirjoja ilman pisteytystä. Aika näyttää, tuleeko tästä pysyvä toimintatapa blogissani.




6 kommenttia:

  1. Arvaa mitä? Olen miettinyt ihan samaa! Melkein kaikki kirjat saavat sen neljä tähteä, koska luettavaksi valikoituu lähtökohtaisestikin hyviä kirjoja. Joskus tulee kahden tai viiden tähden yllätyksiä, mutta kovin suurta vaihtelua ei kuitenkaan synny. Minä vielä mietin tähtiasiaa, mutta varmaan toukokuun luettua summatessani olen päätynyt johonkin ratkaisuun omassa blogissani. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, jopas sattui. Mulla on vain ollut yksi 5- tähteä saanut kirja ja joitakin kolmosen kirjoja. Tosin ihan kaikista kirjoista en ole edes kirjoittanut, mutta kyllä nekin ovat yleensä ihan hyviä tai jopa erinomaisia kirjoja, joista en vain ole ehtinyt kirjoittaa.

      Poista
  2. Itsekin blogia perustaessa mietin, pitäisikö pisteyttää kirjat, mutta arvelin sitten että ei kannata, itsekin luen vain kirjoja jotka uskon hyviksi. Ja jos huomaan erehtyneeni, jätän kesken mieluummin kuin sinnittelen loppuun. Täydet viisi tähteä olisi minulta saanut blogiurani aikana vain yksi kirja (Fletcherin NOidan rippi). Huolella laadittu sanallinen arvio kertoo kirjasta kaiken oleellisen paljon paremmin kuin tähdet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri siihen pyrin, että saisin sanallistettua sen, mitä kirja minulle merkitsee ja miksi siitä pidän tai en pidä. Ja koska olen pyrkinyt siihen jo heti alusta asti, niin arvioinnit tulevat varmaan muuten pysymään suurin piirtein samanlaisina kuin ennenkin.

      Poista
  3. Mie en tähdistä perusta, joten suosin myös niistä luopumista. Myönnän, että nistä on kätevä kurkata pikaisesti yleisarvio,muttei plussien ja miinusten lisääminen nelosen kylkeen anna mulle lukijana tai bloggaajana mitään. Suosin tätä muutosta. :-)

    VastaaPoista
  4. Minäkään en saa noista tähdistä mitään lisäarvoa, sanallinen arvio kertoo paljon enemmän :) Ja pisteyttäminen on tosiaan vaikeaa.

    VastaaPoista

Ilahduta bloggaajaa kommentilla!